Den lille hvalp gennemløber fra sin fødsel
og nogle uger frem en stor udvikling. Forskning i midten af
det forrige århundrede har vist, at denne udvikling er
knyttet til bestemte alderstrin, man taler om faser eller
kritiske perioder, som er ganske kortvarige men til gengæld
af afgørende betydning. Kendskabet til dette blev skabt af
psykologerne John Paul Scott og John L. Fuller, og deres
erfaringer udnyttedes bl.a. af lederen af
Blindehundeførerskolen i San Rafael i Californien Clarence
Pfaffenberger.
Pfaffenberger oplevede i sit praktiske arbejde, at mange
hvalpe, som man ønskede at uddanne som blindeførerhunde,
senere viste sig ikke at slå til. De måtte kasseres, og man
havde spildt både tid og penge. På det tidspunkt troede man,
at resultatet blot var afhængigt af dyrenes arveanlæg, men
det skulle vise sig, at den rigtige stimulering på det
rigtige tidspunkt eller mangel på stimulering er meget
afgørende. I et samarbejde mellem praktikeren og
videnskabsmændene nåede man frem til en viden om, at de
første tolv leveuger er meget vigtige perioder i en hvalps
udvikling. Det viste sig, at en hvalp med gode arveanlæg,
som ikke blev rigtig stimuleret, ikke kunne leve op til
forventningerne, mens man på den anden side kunne se hvalpe
med mindre gode naturlige forudsætninger, men som var blevet
præget på den bedste måde, ikke blot udviklede sig til
dygtige brugshunde men også var lettere at omgås. Man
erfarede, at en hvalp, der var blevet præget hensigtsmæssigt
og som samtidig havde et godt væsen dermed ikke blot blev en
bedre brugshund men også var lettere at holde som
familiehund.
Det er noget, som langt de fleste opdrættere heldigvis godt
er klar over, men som ny hundeejer, der skal ud at vælge sin
nye hvalp, er det alligevel en god ide at danne sig et
indtryk af det miljø, hvalpen er vokset op i og vurdere om,
den har haft mulighed for at se og opleve andet end blot de
fire vægge i hundegården uden særlige legemuligheder og i
øvrigt hvilke andre påvirkninger fra ting eller mennesker,
den har været udsat for. Det er klart, at i det lille opdræt
med en enkelt eller nogle få tæver er det lettere at byde
hvalpene de rette muligheder end i store kenneler.
Den forskning, som Scott og Fuller udførte i midten af
forrige århundrede og som i praksis udnyttedes af Clarence
Pfaffenberger har givet os en forståelse af, hvordan
udviklingen hos små hvalpe forløber og i den forbindelse har
kendskabet til begreber som prægning og udviklingsfaser haft
stor betydning. Det er ikke nye begreber i dyrepsykologien.
Allerede Konrad Lorenz viste med sine bøger På talefod med
dyrene og Hundeliv, hvordan prægning er af afgørende
betydning for dyrs udvikling. Således i historien om
gåsebarnet Martine, hvor han fortæller om, hvordan han
prægede en lille gæsling på sig selv, ved at han var det
første væsen, den fik øje på, i det øjeblik den kom ud af
ægget. Andre fugle præges på deres moder ved at høre
moderens kaldelyde. Her er tale om enkle og primitive former
for prægning. Hos
højere udviklede dyr med større
hjernekapacitet er prægningerne ikke så markante og
afgørende men spiller alligevel en stor rolle. Det er noget
hundeejere og opdrættere har været klar over meget længe. Coppinger fortæller i sin bog Dogs om iagttagelser Charles
Darwin gjorde i Uruguay under sin jordomrejse i 1833. Her så
han fåreavlere, der opdrættede vogterhunde. Hvalpe, der
skulle bruges ved hjorden, blev tidligt taget fra moderen.
De kom kun sammen med hende nogle gange om dagen for at die,
de sov i fårehegnet i en rede lavet af uld og fik ikke
adgang til at lege med andre hvalpe eller børn. De blev helt
præget på fårene og sluttede sig helt til fåreflokken og
forsvarede den som voksne. Det har vist sig, at det
afgørende for, om en hund blev en god vogterhund, ikke først
og fremmest var dens genetiske anlæg, men om den var blevet
præget rigtigt i en afgørende periode af dens liv.
De hyrder, der rundt i verden har opfostret og benyttet
vogterhunde, har ikke kendt til de grundlæggende mønstre,
der betinger denne form for prægning. Det er først nyere
tids forskning, der har afdækket denne viden. Konrad Lorenz
var som sagt en pioner på området. Den næsten øjeblikkelige
prægning, som han fortæller om i forbindelse med grågæs, er
typisk for en art som gæs, der er tidligt udviklet og kan gå
og svømme straks efter klækningen af ægget. Hos alliker, som
han også arbejdede med, er der tale om en længere udvikling,
og her foregår prægningen også over længere tid. Det samme
er tilfældet hos hunde. Her tager prægningen først sin
begyndelse, når hvalpens nervebaner åbnes, og den kan
begynde at modtage indtryk fra omverdenen. Det er i 3 ugers
alderen. Dernæst fortsætter prægningen indtil hvalpens 16.
uge, hvorefter den aftager brat, og prægning ikke længere er
mulig. I tilfældet med vogterhunde understreger Coppinger,
at hunde, der ikke har set et får inden deres 16. leveuge
ikke kan blive egnede vogterhunde. Det er i denne periode en
hund lærer social adfærd, dominans og underkastelse. Ved 16
ugers alderen er en hvalps sociale personlighed dannet for
resten af livet. De 16 uger er ikke en fuldstændig grænse,
der kan være individuelle forskelle, ligesom der kan være
forskel på racers udvikling.
Hos ulve sker udviklingen noget hurtigere end hos hunde.
Forskere, der i ulveparker har prøvet at tæmme ulvehvalpe,
har måttet tage dem fra moderen før de får øjne og dernæst
tilbringe næsten hele døgnet sammen med dem i de første uger
for at opnå et godt resultat. Alene dette faktum siger noget
om, at de første kontakter mellem mennesker og ulve ikke er
foregået ved at stenalderjægere har taget en ulvehvalp med
hjem til børnene at lege med og derigennem har tæmmet
vilddyret.
Prægningen i den kritiske periode er væsentlig for en hunds
sociale udvikling, der sker noget i hundens hjerne, som ikke
eller kun vanskeligt senere kan ændres.
I de første uger af en hvalps liv gennemlever den
forskellige faser af udvikling.
Den første fase strækker sig over de første tre leveuger.
Det er tiden fra fødslen til 21. dagen.
Den første tid er i virkeligheden blot en forlængelse af
livet i livmoderen. Det ses også af, at hvalpe, der har
ligget i livmoderen længere end de almindelige 63 dage,
gennemlever denne periode på lidt kortere tid, mens modsat
hvalpe, der er født lidt for tidligt, bruger lidt længere
tid. I den første fase drejer det sig for hvalpen kun om at
overleve. Den spiser, sover og gør sig ren. Det er ikke
sådan, at hvalpe er helt uden fornemmelse for omverdenen. Er
der normal temperatur eller endog køligt, kan man se, at
hvalpene klumper sig sammen, hvorimod de i varme perioder
flytter sig længere væk fra hinanden. På samme måde søger de
mod moderens patter for at sutte, men derudover reagerer de
kun i ringe grad på omgivelserne. Dette er i modsætning til
f. eks. egernunger der, hvis man lægger dem på et bord,
begynder at kravle rundt. Hvis de når hen til kanten,
trækker de sig instinktivt tilbage. En tilpasning, der er
gavnlig for et trælevende dyr. En sådan reaktion har
hundehvalpe ikke. Bliver de sat i samme situation, vil de
falde ud over kanten, hvis de ikke bliver forhindret i det.
I denne første fase af en hvalps liv er det umuligt for den
at lære den noget. Dens nervebaner er ganske enkelt ikke
rigtig åbnede.
En hvalp åbner sine øjne fra ca. 11. dagen til 19. dagen
gennemsnittet er 13. - 14. dagen. Det ser ud til, at hvalpen
kan se noget, for den bakker, hvis den bliver udsat for
skarpt lys, men den skal sikkert lære at bruge øjnene, for
den vil ikke blinke medmindre dens øjne bliver berørt. Et
bevægeligt objekt får den ikke til at lukke øjnene eller
følge efter det.
Man har ikke kunnet påvise reaktion på lyd før på 21. dagen.
Før den tid bliver en hvalp ikke forskrækket på grund af
usædvanlige lyde som f.eks. et grydelåg, der smides på
gulvet. Efter 21. dagen kan der ses en reaktion. Indtil da
har dens ører været lukkede. Nu vil den bevæge sig væk,
flade ud eller blot rejse ørerne. På 21. dagen fungerer alle
sanseorganerne, og hvalpen er ikke længere blot afhængig af
reflekser. Den kan nu se, høre, lugte, smage, føle.
Dette er hvad man kan erfare ved at iagttage hvalpen. At der
er tale om en udvikling i hjernen har man påvist ved brug af
en elektroencephalograf, som kan måle elektriske bølger i
hjernen. Det har vist sig at hos den nyfødte hvalp, viser
målingerne næsten ingen bølger, mens der ved en og tyve
dages alderen kan påvises en tydelig ændring, ligesom der
også er forskelle hos den vågne og den sovende hvalp.
Fra tre ugers alderen til seksten ugers alderen formes en
hvalps grundlæggende karakter, og det er vigtigt, at den
bliver rigtigt behandlet i denne periode, at den bliver
passet rigtigt, får omhu, føler tryghed og ikke bliver
forvirret. Det er ikke nok, at en hvalp har medfødte anlæg
for at blive en god hund, den skal også have de rigtige
påvirkninger for at udvikle sig rigtigt. Bliver den
fejlpræget eller understimuleret, vil den ikke kunne udnytte
sine gode anlæg, og fejlen vil ikke senere kunne rettes.
Et eksempel på dette så Pfaffenberger på Hamilton Station,
hvor han på en plæne kunne iagttage tre ruhårede fox terrier
hvalpe. De to løb og legede og gøede som normale hvalpe. Den
tredje lå udstrakt på plænen, så fik den øje på en plastic
spand løb hen til den, greb den med tænderne og hvirvlede
rundt og rundt, indtil den blev helt svimmel og faldt
gispende om. Da den genvandt balancen genoptog den legen med
spanden. På intet tidspunkt viste den interesse for de to
andre hvalpe, som på deres side heller ikke tog sig af den.
Det viste sig, at de tre var kuldsøskende, men at den
omtalte enegænger var blevet fjernet fra kuldet før den en
og tyvende dag og var blevet opdraget isoleret. Den havde
heller ikke fået menneskelig kontakt ud over det mest
nødvendige. Fire måneder gammel blev han sat sammen med sine kuldsøskende men viste slet ikke interesse for dem. Han
havde mistet evnen til social kontakt. Den lange afsondring
i en vigtig periode fra kontakt med mennesker og dyr havde
formet ham på en måde, så han ikke senere kunne få et
ordentligt forhold til hverken artsfæller eller mennesker.
Han var et resultat af et af de forsøg som dr. Scott
arbejdede med. Det var i virkeligheden et lam, der havde
fået dr. Scott på sporet. Han havde købt en farm, hvor der
var en del får. Han fik af naboerne et forældreløst lam
forærende og flaskede det op. Senere satte han det ud til de
andre. Det løb hen til flokken men blev puffet væk. Det gik
derefter for sig selv
og søgte ikke mere sammen med de andre
får. Derimod søgte det sammen med mennesker. Selv om de
andre får, som det gik med, var meget sky, løb det altid hen
mod mennesker, der nærmede sig. Det var i en afgørende
periode blevet præget på mennesker.
Den fjerde til den syvende uge
Overgangen til den næste periode er ganske skarp. Nu kan
hvalpen bruge alle sine sanser, og nu begynder omgivelserne
at gøre deres indflydelse gældende. Hjernen er nu
funktionsdygtig og ved slutningen af syv ugers alderen helt
udviklet. Sanseorganerne arbejder normalt, de modtager
påvirkninger, som ledes gennem nervebaner og fører til
reaktioner. Især den fjerde uge er en tid, hvor omgivelserne
virker voldsomt på hvalpen. Den viger f. eks. tilbage, hvis
en genstand føres hurtigt imod den, den trykker sig, hvis
den hører kraftig støj. Den
kan dog også vise nysgerrighed.
Den begynder også at give lyde fra sig, og den bevæger sig
mere og mere omkring og sover mindre. I denne tid er hvalpen
særlig følsom. Den har stadig stort behov for moderen, men
nu begynder også samspillet med de andre hvalpe, og i de
næste fire uger indtil hvalpen er syv uger, lever den i nær
kontakt med moderen og de andre hvalpe. På denne måde
socialiseres den på andre hunde. Det er en vigtig ting. En
hvalp, der tages fra flokken før den er syv uger, vil mangle
noget i sin udvikling, den vil ofte være usikker eller
aggressiv overfor andre hunde.
Med begyndelsen af fem ugers alderen starter en tid med
rivende udvikling. Måske ingensinde senere er en hund så
indlæringsparat som i denne tid, og indtryk fra denne tid
vil præge sig dybt i dens erindring. Her grundlægges vaner
og mønstre, og lærer vi den ikke gode vaner, så lærer den
måske noget andet. Det er således en fordel, at hvalpe, når
de begynder at løbe omkring, har mulighed for at komme i
berøring med jord eller græs. Det vil stimulere deres
naturlige trang til renlighed, og de vil være lettere at
gøre stuerene end hvalpe, der kun har kendt til hårdt
underlag i kennelen. Indtil syv ugers alderen stiger
lærelyst og evnen til at modtage indlæring. Det falder
sammen med den begyndende socialisering med kuldets øvrige
hvalpe. Det er også i denne tid, at socialiseringen til
mennesker sker. Det er selvfølgelig først og fremmest
opdrætteren, der bliver den kendte person, men det er
gavnligt for hvalpene at stifte bekendtskab med flere
fremmede både børn og voksne. Det er ganske tydeligt at se,
hvordan hvalpe ved fem til seks ugers alder kender forskel
på de personer, der kommer hver dag og fremmede, der kun
kommer af og til. Det betyder ikke, at en hvalp helst skal
møde sin kommende ejer i denne periode, men at opleve møde
med forskellige mennesker, giver den mulighed for at få et
større erfaringsområde, og det stimulerer dens hjernevækst,
at den modtager så mange indtryk som muligt.
Om hjernens vækst fortæller Raymond og Lorna Coppinger i
deres bog: Dogs. I en periode arbejdede de med hunde, der
bruges som vogterhunde ved fåreflokke. Coppingers opdagede,
at hvalpe, der var vokset op ved fåreflokke, adskilte sig
fra hvalpe af samme afstamning, der var vokset op i en
landsby. Dette er ganske væsentligt. De første erfaringer er
af afgørende betydning ikke fordi det er den første
indlæring, men fordi de er bestemmende for hjernens
udvikling. Coppingers troede i begyndelsen, at de oplærte
deres hvalpe til at vogte får men lærte senere, at det
afgørende var, at hvalpene voksede op sammen med får. Derved
grundlagde de deres senere adfærd som vogterhunde.
Desuden understreger de, hvor vigtigt det er, at hvalpe får
så mange forskellige oplevelser som muligt. Det er med
hjernens vækst som med lemmers. Hvis et ben ikke bliver
brugt i vokseperioden (den kritiske fase) bliver det ikke
rigtig udviklet. Det samme er tilfældet med hjerner. Hjerner
gror på to måder. De bliver større og de forandrer form.
Hvor meget de gror, og hvordan de udformes afhænger af de
påvirkninger, de modtager gennem de første seksten uger. Den
tid, hvor hjernen vokser hurtigst, er også den tid, hvor
socialiseringen finder sted. En daggammel vogterhunds hjerne
har en størrelse på omkring 10 kubikcentimeter. Når hvalpen
er otte uger har hjernen seksdoblet sin størrelse til 60
kubikcentimeter. Ved fire måneders alderen er hjernen vokset
til 80 kubikcentimeter, og den udvikler sig nu hurtigt til
lidt over 100 kubikcentimeter, som nås ved 12 måneders
alderen. Ved fødslen har en hvalp allerede samme antal
hjerneceller som den voksne hund, men hjernen fylder altså
kun en tiendedel. Hvordan kan det nu være. Jo det skyldes,
at hjernens vækst fremkommer ved, at der dannes forbindelser
mellem de forskellige celler. En meget stor del af hjernens
celler er ikke forbundne ved fødslen. Det er den proces, der
sker under opvæksten. Nogle nerveceller forbindes spontant,
eller forbindelsen sættes i gang af indre signaler. Andre
forbindelser skabes efter modtagelse af ydre signaler. F.
eks. sender øjet signaler om, hvor mange celler der er
nødvendige for at øjeæblet kan fungere. Store øjne har brug
for mange celler, små øjne kræver færre. Foruden størrelsen
har også øjets aktivitet betydning. Hvalpe der er vokset op
i mørke omgivelser har mindre hjerner end hvalpe, der er
vokset op under normale forhold. Det samme forhold gør sig
gældende for hvalpe, der vokser op i omgivelser med for få
muligheder for stimulering. De får mindre hjerner. De har
ganske vist samme antal nerveceller, men der er færre, der
er bundet sammen. Der er lavet forsøg med killinger, hvor
man har givet dem briller på, der var stribede, så de kun
kunne se vandret. Som voksne kunne de ikke se i det lodrette
plan og løb ind i bordben som om de ikke kunne se dem. Det
samme forhold gør sig gældende for de øvrige sanser.
Syv ugers alderen anses af dr. Scott og hans medarbejdere
for at være den ideelle tid at tage en hvalp fra moderen.
Indtil da har den behov for moderen og, der foregår samtidig
den nødvendige socialisering.
Det kan være uheldigt, hvis hele kuldet bliver sammen i
længere tid herefter, for på denne tid begynder kampene om
dominans, og får sådanne dominanskampe lov til uhindrede at
finde sted, kan det resultere i særligt dominerende
individer eller modsat nogle, der bliver særligt
underdanige.
Eksperimenter viser, at hvalpe, som tages fra moderen og
kuldet, når de er fire uger gamle og får megen pleje af
mennesker, knytter sig stærkt til mennesker, og de viser sig
siden uden interesse for andre hunde. Nogle viser endda ikke
engang sexuel interesse og kan være svære at avle med.
Gennem denne anden kritiske fase socialiseres hvalpene dels
på deres artsfæller og dels på mennesker, og det er derfor
nødvendigt, at de får erfaringer med mennesker i denne
periode. Det behøver dog ikke at være særlig meget. Venlig
kontakt ved fodringstid har vist sig at være tilstrækkeligt,
men hvalpe, der afsondres fra mennesker og fodres via
automater, vil optræde overfor mennesker på samme måde som
vilde dyr.
Syv ugers alderen er afslutningen på en periode. Nu kan
hvalpen undvære sin moder, og den er let at vænne fra på den
tid.
Det var blandt andet Pfaffenbergers arbejde med førerhunde,
der førte til opdagelse af vigtigheden af den personlige
kontakt.
Mange af de hunde, man havde udvalgt ved prøver, og som man
senere startede med at træne, viste sig at svigte på et
afgørende punkt. De havde i træningen klaret sig fint indtil
de stod overfor at skulle tage ansvar for den blinde. Her
svigtede de og blev forvirrede, når de kom under det pres at
skulle foretage en selvstændig vurdering. Den slags hunde
kasserede man på St. Rafael blindeskolen, og dermed havde
man et problem. Det var ofte hunde, der havde klaret sig
godt i deres foreløbige tests, og de havde haft fine
resultater under træningen. Det var både dyrt og ærgerligt
nu at måtte kassere dem.
For at finde frem til hvor fejlen lå, gennemgik man hundenes
journaler og fandt løsningen på problemet. Det viste sig, at
alle de hunde, man havde måttet kassere ikke var blevet
anbragt i private hjem efter de afsluttende prøver ved otte
ugers alderen men var blevet i kennelen. Her var de blevet
overladt til sig selv. Ud over den daglige pasning havde de
ikke haft kontakt med mennesker.
Af 124 hvalpe, som havde bestået prøverne, blev 40 placeret
i private hjem indenfor en uge. 22 indenfor to uger. Ingen
af de 40 dumpede til de afsluttende prøver, og kun tre af de
22 viste ikke viljen til at tage ansvar. Ved nærmere
undersøgelser viste det sig, at hvalpe som kom fra kennelen
indenfor den første uge efter de afsluttende prøver blev
førerhunde i 90 % af tilfældene. Hvis hvalpene blev i
kennelen mellem en og to uger, klarede de sig næsten lige så
godt (86 %). Var hvalpene i kennel mellem to og tre uger
blev kun 57 % førerhunde, og af hvalpene, som blev i
kennelen mere end tre uger, blev kun 30 % førerhunde.
Dette tydede jo i høj grad på, at den afbrydelse i
socialiseringen, der fandt sted ved at hvalpene blev
overladt til sig selv, havde indflydelse på deres udvikling.
Efter denne opdagelse blev hvalpe, som af den ene eller
anden grund ikke kom ud til folk øjeblikkelig efter deres
afsluttende prøver, i den følgende tid beskæftiget af de
mennesker, de var vant til at omgås. Det viste sig, at man
herved kunne undgå de uheldige følger af at blive tilbage i
kennelen.
Der er endnu meget man ikke ved omkring kritiske perioder f.
eks. omkring frygt. Frygt er en reaktion, som et dyr viser,
når det har modtaget så mange påvirkninger, at tærsklen for
at reagere er overskredet. Hvis man tænker sig et givet
signal, så kan dyret reagere ved at vise nysgerrighed, det
kan også reagere ved at vise frygt. Man kan tage en lyd. Den
samme lyd kan være meget høj eller næsten ikke til at høre
afhængig af ørets udvikling. Hos hundehvalpe udvikles
høresansen først efter 21. dagen for derefter at blive bedre
og bedre. Derfor kan en lyd, som den voksne hund hører som
meget kraftig godt være ret svag for hvalpen. Dyr vil undgå
høje lyde men måske vise nysgerrighed overfor dæmpede lyde,
og de vil måske vænnes til lyde som er konstante. Frygt er
for en stor del det at undvige noget nyt.
Frygtadfærden vækkes på forskellige tidspunkter i
forskellige racer, og selv indenfor en bestemt race kan der
være store individuelle forskelle. Seks til otte uger er en
normal alder for nogle racer for frygtadfærdens opståen,
mens det i andre racer først sætter ind ved ti ugers
alderen.
Ethvert adfærdsmønster frygt, underkastelse, nysgerrighed,
leg har sin egen udvikling, og den varierer fra race til
race. Den er afhængig af kirtlers udvikling,
hormonproduktion samt udvikling af motorik og sanseapparat,
og det hele virker tilbage på hvalpen og er med til at
bestemme udviklingen af hjernen og andre organer.
Under den kritiske periode af socialiseringen kan man f.
eks. hos border collien og også andre racer se at
jagtadfærden sætter ind. Ved ti ugers alderen begynder de at
iagttage og fokusere på ting i deres omgivelser. Så sætter
en adfærdsrække ind. Den består af: Iagttagelse – fokusering
– bytteleg med andre hvalpe. Denne leg indeholder elementer
af rovdyret overfor byttet.
De store fårevogterhunderacer viser sjældnere denne
rovdyradfærd, og hvis de gør, er det først omkring fem til
seks måneders alderen, men på den tid er vinduet for social
udvikling lukket. Det er udenfor de kritiske perioder.
Derfor kan de ikke integrere denne rovdyradfærd i deres
sociale leg. Dette gør disse hundes adfærd meget forskellig
fra hyrdehunde som collier og schæferhunde.
Den normale rovdyradfærd hos hunde er: orientere
sig/iagttage, fokusere/ gribe fat, bide/ bide, flå.
Ikke alle racer har et fuldstændigt udviklet adfærdsmønster,
og det er interessant at se, at både hunde og andre rovdyr
undlader at vise dræbeadfærd overfor dyr, de er vokset op
med eller dyr, de kender. Etologen Paul Leyhausen fortæller
om en vild kat han havde, og som han fodrede med rotter. En
rotte undslap engang og gemte sig under kattens seng. Her
levede den videre og blev venner med katten. Alle andre
rotter blev dræbt men ikke denne. Efter nogle måneder blev
den fjernet og tre måneder senere, da den var blevet meget
større blev den sat tilbage, men da var venskabet glemt.
Coppinger fortæller om sin Alaska Malemute, som han havde
sammen med fem kyllinger. Hunden rørte dem aldrig. Andre
kyllinger som blev indkøbt blev øjeblikkelig dræbt men ikke
de gamle.
Dette forhold, at rovdyr ikke dræber kendte dyr, der ellers
optræder som byttedyr, er noget opdrættere af foxhounds
benytter sig af. De anbringer deres hvalpe hos landmænd, de
kalder dem puppy walkers. Her vokser hvalpene op, og da
disse hunde ikke udvikler deres jagtinstinkt før efter de er
blevet socialiserede til gårdens dyr, vil foxhounds, der er
opvokset på denne måde, senere under rævejagten kunne løbe
gennem en gårdsplads uden overhovedet at kigge efter
kyllinger eller andre dyr, der færdes her.
De forskellige adfærsdsmønstre skal altså stimuleres
indenfor den kritiske periode ellers falder de bort og kan
ikke senere indlæres. Et eksempel herpå er sutterefleksen.
Dette adfærdsmønster aktiveres hos de fleste pattedyr ganske
kort tid før fødslen, og hvis en hvalp ikke sutter indenfor
få minutter efter fødslen mister den evne hertil. Det er
sandsynligvis fordi, der ikke skabes nerveforbindelser, og
det kan ikke læres senere. Man kan ikke blot ikke lære en
hvalp at sutte, man kan heller ikke lære den at tygge og
synke. Det er medfødte anlæg.
Studiet af hvalpes udviklingsperioder har altså vist, hvor
vigtigt det er for dyr, at de får opbygget den rigtige
kontakt ikke blot til artsfæller men også til mennesker.
Socialiseringen som sker i hvalpekuldet er afgørende vigtig
for hvalpen, men også kontakt med mennesker, og passende
stimulering er af stor betydning for den videre udvikling.
At de kritiske perioder er vigtige er allerede nævnt og
understreges af andre forsøg med hvalpes udvikling, der
viser, at hvalpe i fire ugers alderen spontant nærmer sig en
passiv betragter. Venter man til syv ugers alderen med samme
forsøg, vil hvalpe i gennemsnit bruge to dage, hvor
betragteren hver dag opholder sig ti minutter i rummet,
inden de søger social kontakt, og venter man til hvalpene er
fire måneder, er de for ængstelige til at nærme sig
betragteren.
Det er altså vigtigt, hvordan hvalpe vokser op, og med dette
i baghovedet, bør man vurdere forholdene hos opdrætteren,
når man skal ud at købe en hvalp. En fin og omhyggelig
renholdt kennel kan måske se flot ud, men hvis den ikke
byder på muligheder for oplevelser af forskellig slags, er
den måske et mindre velegnet sted for hvalpe at vokse op,
end en kennel, hvor der er mulighed for hvalpene for at
udforske større områder, eller hvor der er legemuligheder af
forskellig slags.
Udviklingen efter ottende leveuge
Ved 8 ugers alderen er hvalpene afvænnet og klar til at
komme fra kuldet. Loven foreskriver, at hvalpe skal være 8
uger inden de må sælges. Det er også det almindeligste, at
hvalpe sælges ved den alder. Der er dog enkelte opdrættere,
der foretrækker at beholde hvalpene til de er 12 uger, men
netop tiden efter ottende uge er en tid med rivende
udvikling, og bliver hvalpen i kennelen efter denne tid,
kræver det, at den beskæftiges og bydes på udfordringer.
For en hvalp på 8 uger er det en voldsom omvæltning at blive
taget fra de vante omgivelser og flyttet til et nyt sted.
Man skal derfor sørge for, at flytningen foregår så roligt
som muligt. Nogle hvalpe tager den første køretur ganske
roligt, mens andre kan være mere påvirkede, og nogle bliver
måske køresyge. Det sidste kan man som chauffør tage hensyn
til ved at køre roligt og f. eks. ikke lave for bratte
drejninger eller opbremsninger. Det kan også være en fordel,
at anbringe hvalpen foran i bilen ved fødderne af
passagereren ved siden af føreren. Drejer det sig om en lang
tur, er det fornuftigt at tage pauser og lade hvalpen komme
ud og eventuelt gøre sig ren. Når man kommer hjem, skal man
ikke tage hvalpen direkte ind i huset, men lade den komme om
i haven og hen til det sted, hvor man i fremtiden gerne vil
have den til at gøre sig ren.
Og her starter så et nyt kapitel i hvalpens liv.
ABR / Marts 2007 |